Waarom calorien tellen nutteloos is
22 september 2017 

Waarom calorien tellen nutteloos is

Wat zijn calorien?

Een calorie is een eenheid waarin energie wordt uitgedrukt. Simpel gezegd leveren calorien energie aan het lichaam. Je lichaam heeft energie nodig voor alles wat je doet, van ademhalen tot knallen in de sportschool. Calorien heb je dus nodig om te kunnen functioneren.

Waarom de formule niet altijd werkt

Theoretisch gezien zou dit wel moeten werken. Als je minder calorien binnen krijgt dan je verbruikt zou je moeten afvallen. Echter ligt dit in de praktijk een stuk ingewikkelder. De ene calorie is namelijk de ander niet. Het eten van 1000 calorien aan patat is natuurlijk heel wat anders dan het eten van 1000 calorien aan groenten en fruit. Het heeft beide een heel ander effect op je lichaam.

Het gevaar van het tellen van calorien is dat mensen niet letten op wat ze eten, maar enkel en alleen op de hoeveelheid calorien. Zo kunnen ze als nog ongezond eten en hiermee proberen ze af te vallen. En iedereen weet eigenlijk wel dat dit niet werkt. Ook proberen veel mensen te compenseren. Als ze een stuk chocolade van 150 calorien hebben gegeten proberen ze net zo lang te sporten tot ze die 150 calorien hebben verbrand. Helaas werkt dit niet zo gemakkelijk, want die reep chocolade is echt niet zo gemakkelijk uit je lichaam te verwijderen.

Niet vol te houden

Daarnaast is het heel erg moeilijk om constant alles wat je eet en alle calorien bij te houden. Daar word je toch gek van? Dit kan dan ook heel erg demotiverend werken tijdens het afvallen en zorgen dat je alleen maar meer wilt eten. Ik vind het persoonlijk verschrikkelijk om constant op die manier bewust te zijn van elke hap die je in je mond stopt. Nee, laat mij maar lekker onbezonnen eten van gezonde voeding. Niet nadenken, gewoon genieten!

Hoe moet het dan?

Producten die calorien, maar bijna geen voedingstoffen bevatten worden lege calorien genoemd. Denk bijvoorbeeld aan ongezonde koekjes. Ze vullen wel maar ze voeden je lichaam niet. Je moet dus niet letten op het aantal calorien, maar op de voedingsstoffen. Voedingsstoffen als vitaminen en mineralen zijn van essentieel belang voor ons lichaam en zonder deze stoffen kunnen we niet functioneren. Je kunt veel beter 3000 calorien per dag eten aan groenten en fruit dan 1850 lege calorien. Deze voeden je lichaam namelijk niet en zorgen voor vervelende kwaaltjes en honger.

Probeer je dus niet te focussen op de hoeveelheid calorien, maar op de kwaliteit van je voeding. Eet voldoende groenten en fruit en vermijd zoveel mogelijk bewerkt voedsel en suikerrijke producten. Succes!

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen