Voor welk probleem ben jij de oplossing?
24 november 2015 

Voor welk probleem ben jij de oplossing?

Josje is grafisch ontwerpster en raakte na een dienstverband van 15 jaar haar baan bij een grafisch bureau kwijt. Het was een drukke baan wat in combinatie met haar 3 jonge kinderen behoorlijk hectisch was. Eigenlijk was ze aan de ene kant wel blij om het even rustig aan te kunnen doen maar na een half jaar was ze er klaar mee en wilde weer aan het werk. Ze had tijdens de maanden thuis wel een aantal dingen op een rijtje gezet.
Zo wist ze nu dat ze niet meer fulltime wilde werken, dat ze graag wat meer flexibele werktijden wilde en zeker ook voldoende afwisseling en uitdaging in haar werk nodig had.

Op de vraag van familie en vrienden wat ze zocht zei ze dat ze werk wilde als grafisch ontwerpster waar ze haar creativiteit goed in kwijt kon, voor maximaal 32 uur en liefst niet al te ver van haar woonplaats.
De files was ze namelijk ook zat, dus als ze iets op fietsafstand kon vinden, zou dat helemaal super zijn.
Helaas konden de mensen aan wie ze dit vertelde haar niet echt verder helpen. Ze kenden geen grafische bureaus en vaak hadden ze eigenlijk zo nog niet een heel duidelijk beeld van wat Josje precies kon en wat haar specialiteiten binnen de grafische sector waren.

Wensenlijst
Wat Josje deed, doen veel werkzoekenden. Ze vertellen wat ze zoeken, wat ze in het werk hopen te vinden en vaak nog aangevuld met een rijtje eisen als in de buurt, uitdagend, mogelijkheden tot ontwikkeling, en noem maar op.
Maar wat is het geval? Het is voor anderen en ook voor werkgevers helemaal niet interessant wat jij precies zoekt. Zij zijn vooral genteresseerd in wat jij te bieden hebt! Het gaat heb erom wat jouw meerwaarde is en wat jij voor hen kunt betekenen als ze jou inhuren.

Met andere woorden: Voor welk probleem ben jij de oplossing?

Josje blijkt bijvoorbeeld heel goed in het ontwerpen van mooie, originele websites met een persoonlijke uitstraling. En laat dat nou net iets zijn waar veel zelfstandig ondernemers moeite mee hebben. Ze weten wat ze te bieden hebben, maar hebben niet genoeg verstand of geen tijd om zelf een goede website te maken. Zo is Josje voor hen een oplossing!
Het mooie van het benoemen van de oplossing die jij bent in plaats van je wensenlijst op te hoesten, is dat het anderen ook nog eens veel makkelijker om met je mee te denken en te helpen. Zo kenden veel van Josjes vriendinnen weliswaar geen grafische bureaus waar ze mensen zochten, maar ze kenden wel mensen die graag een goede website wilden!

Vanuit de ander
Bekijk jezelf en jouw aanbod dus eens door de ogen van de ander. Geef aan waar jij goed in bent, wat jij oplost. Onderzoek waar anderen een probleem ervaren en kijk wat je daarmee kunt.
Als je weet over te brengen wat je te bieden hebt, is dat vele malen overtuigender dan dat je alleen maar aangeeft wat je zoekt.

Josje is nu voor zichzelf begonnen en als onderneemster ontwerpt ze websites en huisstijlen voor andere ondernemers en kleine bedrijven. Bijkomend voordeel is dat ze nu ook die flexibele werktijden heeft die ze wilde en het meeste werk vanuit huis kan doen, dus ook de files zijn verleden tijd.

En hoe is dat bij jou?
Voor welk probleem ben jij de oplossing?
Ik ben benieuwd naar je antwoord!

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen

Zoek jij nieuwe vriendinnen bij jou in de buurt?