Veilig zonnen

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Neem voordat de avond voordat je gaat zonnen een douche en scrub je lichaam. Zo verwijder je je dode huidcellen, waardoor je gladde huid sneller bruint wordt. Doe het niet de dag zelf, want dan kan je huid gaan irriteren. Neem een douche op de dag van het zonnen, zodat je huid gereinigd is als je je gaat insmeren. Check nog even of je je zonnebrand in je tas hebt gedaan als je gaat zonnen. Neem ook een hoed mee en zonnebril mee, die beschermen je gezicht tegen het felle zonlicht en je ogen tegen knijprimpels. Zorg ook dat je wat langere kleren meeneemt, zodat je je huid kan beschermen als je voelt dat de zon erg fel begint te worden.

2. Kies de juiste factor

Het is belangrijk om de juiste factor zonnebrand te kiezen, dit vermindert de kans op verbranden. Elk huidtype heeft een andere factor nodig, de een verbrand namelijk sneller dan de ander. Doe de huidtypetest op de site van het KWF. Ga niet te zuinig om met zonnebrand en herhaal het insmeren om de twee uur. Heb je gezwommen of is je huid nat geworden? Smeer je dan opnieuw in.

3. De schaduw

In de schaduw wordt je ook bruin. Er is weliswaar minder schadelijke UV-straling te vinden als wanneer je in de zon zit, maar het is nog steeds belangrijk om je hier in te smeren. Zonnebrand houdt deze straling tegen, waardoor je huid minder snel veroudert en er geen huidkanker kan ontwikkelen.

4. Het heetst van de dag

Op het heetst van de dag is verstandig om uit de zon te gaan zitten. Trek een shirt met lange mouwen aan, smeer je nog een keer in en ga in de schaduw zitten. Als je in de zon blijft zitten, heb je een extra grote kans om te verbranden als de straling op z’n sterkst is. In Nederland is tussen 12.00 en 15.00 uur de straling het meest sterk, maar dit is niet zo in alle landen. Ga je naar een ver land op vakantie? Zoek van te voren op internet op, op welke tijden je de zon het beste kan vermijden.

5. Voorkom een zonnesteek

Als je lichaam oververhit raakt en je hebt te weinig gedronken, dan kan je lichaam de warmte niet kwijt. Je zweet om op temperatuur te blijven, maar hiervoor moet je dus genoeg vocht binnen krijgen. Zorg dat je op een zonnige dag extra (water) drinkt. Krijg je hoofdpijn, voel je je misselijk of word je duizelig? Dat is een teken van je lichaam dat het tijd is om uit de zon te gaan. Drink, bescherm je hoofd en ga op tijd uit de zon.

6. Opbouwen

Laat je lichaam wennen aan de zon. Ga niet de eerste dag meteen uren in de zon zitten. Bouw het langzaam op. Zo verminder je de kans op verbranden.

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen