Wist je dat je hersenen 7 minuten nodig hebben om helemaal te kunnen focussen op iets?Iedere keer wanneer je weer afgeleid wordt door dingen die je van je werk kunnen houden zoals rommel op je werkplek, kost het weer 7 minuten voordat je hersenen helemaal gefocust zijn. Een opgeruimde werkplek is dus van groot belang voor een gefocuste mind. Bekijk je werkplek: is het rommelig? staan er dingen die je van je werk kunnen houden?
Tips voor een goede werkplek:
1. Op je bureau heb je een pennenbakje met maximaal 3 (kleuren) pennen, een potlood en maximaal 4 (kleuren) markeer stiften.
2. Hang een prik/magneet bord op. Alle post-its en to-do lijstjes kun je daar op kwijt. Zo heb je geen last meer van verdwaalde papiertjes die overal en nergens rondslingeren.
3. Je agenda ligt altijd op je bureau, zo kun je precies zien wat er moet gebeuren en welke afspraken je gepland hebt.
4. Zet op of onder je bureau een stapel brievenbakjes. Zit je op school? Plak op ieder brievenbakje een sticker met daarop een vak. Je kunt zo per vak de boeken en een plastic mapje voor aantekeningen leggen.
5. Zorg voor voldoende licht. Je ziet alles beter en maakt je hersenen ook nog eens een stuk productiever.
6. Is je omgeving onrustig (veel geluiden)? Gebruik geluiddempende oordoppen. Je kunt ze kopen bij de drogist of apotheek.
In mijn volgende column leer ik je hoe je, je werk het beste kunt plannen.
Wat staat er op jouw werkplek?