Lize Mast
08/18/2015
2 min
0

Column: Suikerverslaving

08/18/2015
2 min
0

Het sluipt erin. Na je werk nog even langs de benzinepomp of Appie voor wat boodschapjes. Maar voor je het weet zit je karretje vol met zoetigheid. Je denkt eraan, vaak. Heel vaak. Suikerverslaving, wat is het eigenlijk en hoe vervelend of slecht is het?

Een suikerverslaving is iets wat veel voorkomt tegenwoordig, en een suikerverslaving betekent niets anders dan dat je in de ban bent van eten. Van lekkere dingen, zoetigheid. En het is simpel: het is niet goed voor je. Gewoon niet goed.

Teveel suiker en lichamelijke klachten

Ok. Dat was geen nieuws voor je denk ik? Maar een echte verslaving is hardnekkig, denk maar aan rokers die willen stoppen. Je wt dat het slecht voor je is, maar je lichaam wil het toch. Teveel suiker tot je nemen is net als roken niet goed. Veel suiker eten zorgt voor onprettige dingen zoals overgewicht, migraine, huidproblemen en andere vage klachten. Als ik beginnende hoofdpijn heb, en ik heb toch zin in een Red Bull, en ik neem die? Dan merk ik zo ongeveer per slok die ik naar binnen giet de hoofdpijn meer worden. Serieus! Suiker is niet leuk, maar ja Wel lekker. Een tijdje geleden besloot ik gezonder te willen leven. Ik was mager, had ondergewicht, goot mezelf vol met Red bull en at als ontbijt rustig 4 donuts. Ik werd toch niet dik! Ondertussen had ik enorme cravings en moest en zou ik een zoetigheidje naar binnen werken. Hoe kom je van een suikerverslaving af? Of misschien is het minder heftig bij jezelf, maar wil je wel minderen met suiker. Maar hoe doe je dat concreet?

In n keer of rustig afbouwen?

Kies eerst voor een soort van plan. Doe het in n keer, of bouw rustig af. Ik heb gekozen voor het rustig afbouwen. Ik kreeg in het begin al hoofdpijn als ik niet binnen een uur een energy-drankje had, laat staan ik zou meteen stoppen met alles. Pfjoe! Dat is best heftig. Ik had ondergewicht, en was snel duizelig dus gokte op het rustig afbouwen. Stop je wel cold-turkey in n keer, let erop dat je last kan krijgen van hoofdpijn of andere vage klachtjes. Het hoort erbij en hier moet je echt even door heen zien te komen.

Tussendoortjes en Frisdrank
Je komt vaak al een heel eind als je let op je tussendoortjes, evenals je frisdrank. Drink water, eerst misschien lichte ranja, en snoep niet maar eet wat anders. Gezonde tussendoortjes, fruit en een handje nootjes bijvoorbeeld. Ik kocht gewoon geen frisdrank meer en Red Bull. Scheelt enorm als je het niet in huis hebt!

Stop ook met het drinken van vruchtensappen. Dit lijkt heel healthy en vers, maar dit is het niet. Een pak vruchtensap zit boordevol suikers!

Meer groenten
Ook in aardappels, patat, chips, bladerdeeg en andere middelen zit meer suiker dan je denkt. Laat dit niet overdreven je eet-regels gaan regeren, maar schep simpel wat meer groenten op dan aardappels. Ongeveer 4 5 scheppen groenten is gezond.

Wees lief voor jezelf
Let op: ga niet extremistisch te werk. Er zit ook suiker in cup soup, en allemaal andere rare dingen waarin je het niet zou verwachten. Maar natuurlijk heeft je lichaam wel wt suiker nodig, dus je kunt gewoon je brood en aardappels blijven eten. Zoals ik zei: frisdrank, vruchtensap en snoep minderen, daarmee kom je al een heel eind. Als je dat koekje bij de koffie in het restaurant wl neemt, is er echt niets aan de hand.

Resultaat
Ik merkte toen ik minderde met frisdrank, snoep, energydrank en vruchtensappen ik me al een stuk beter voelde. Niet alleen fysiek, maar ook in mijn hoofd. Geen suiker meer in de thee is eigenlijk heel lekker! Je proeft pas de echte theesmaak in plaats van warm water met suiker en een smaakje.

Ik ben minder snel moe en merk dat mijn energie level een stuk stabieler is. Ik heb minder last van energie-dipjes en minder last van duizeligheid en hoofdpijn.

Succes!

Reacties
Categorieën