Lize Mast
04/11/2019
1 min
0

3 praktische tips voor meer me-time

04/11/2019
1 min
0

We zijn voortdurend aan het multitasken en proberen alle ballen in de lucht te houden. Dit is niet goed voor ons. Maar hoe meer ballen, des te moeilijker het wordt. Niet verwonderlijk dat je er af en toe toch n moet laten vallen om de rest omhoog te houden. En die bal is -jammer genoeg- meestal jouw me-time.

Voordelen me-time

Tijd voor jezelf is noodzakelijk: de tegenhanger van me-time is namelijk stress. Een beetje stress is niet erg, dat is zelfs nodig. Langdurige stress echter heeft flinke fysieke en mentale gevolgen. Tijd voor jezelf nemen, betekent dus goed voor jezelf zorgen. Wat levert het je allemaal op?

  • Je voelt je energieker & fitter
  • Je hebt een betere weerstand
  • Je reageert minder (snel) prikkelbaar
  • Je bent vrolijker & relaxter
  • Je ervaart meer rust in je hoofd (= minder piekeren)
  • Je bent productiever
  • Je kunt je beter concentreren

Lukt het je niet tijd om vrij te maken voor jezelf? Misschien plan je je leven te vol of vraag je te veel van jezelf. Leer jezelf dan aan om dingen los te laten. Creer lucht in je agenda. Dat doe je door bepaalde verplichtingen te schrappen, door taken te delegeren of door hulp in te schakelen.

Top 3 me-time tips


1. Schud je schuldgevoelens van je af

Opvallend is dat veel vrouwen zich schuldig voelen als ze me-time claimen. Dit hangt samen met het idee dat ze dan niet voldoen aan hun gedachten of overtuigingen. Als ze naar die schuldgevoelens luisteren, krijgen ze nooit dat moment voor zichzelf. Het is niet egostisch om goed voor jezelf te zorgen. Sterker nog: zelfzorg is nodig om er voor anderen te kunnen zijn.

2. Zeg eens nee

Las doordeweeks eens vaker een avond me-time voor jezelf in. Dat is jouw avond en daar komt niets of niemand tussen. Zeg vol overtuiging nee tegen vrienden, collegas, maar ook tegen overwerk. Of nee tegen het huishouden en spreek af dat iemand anders dat van jou overneemt. Geniet optimaal van jouw me-time moment en doe waar jij zin in hebt en waar jij van ontspant. Alles mag en niets moet.

3. Je hoeft niet groot te denken

Me-time kun je ook nemen in maar 5 of 10 minuten. Heb je een hectische dag achter de rug? Maak je huis dan lekker warm en gezellig. Zet een lekkere kop thee of koffie en ga heerlijk ontspannen lezen. Druk op je werk? Ga tijdens de lunchpauze 10 minuten buiten wandelen. Dit levert je meteen meer energie, meer creativiteit en als bonus geluksstofjes in je hersenen op.

Onthoud dat het ‘me-time balletje’ n van de belangrijkste ballen is, die je in de lucht moet houden.

Reacties
Categorieën