Wat kan je doen tegen een vol hoofd en een opgejaagd gevoel?
22 december 2019 

Wat kan je doen tegen een vol hoofd en een opgejaagd gevoel?

Mijn hoofd is vol, ik kom gewoon niet tot inzichten. Ik kan niks opschrijven, het lijkt wel of er niks uit me komt. Deze opmerkingen hoor ik vaak van mensen voordat ik met ze aan de slag ga. Het is ook niet vreemd, we doen de hele dag zoveel en vaak ook nog tegelijk, we hebben daardoor te weinig rust.

Een vol hoofd en stress leiden tot de volgende fysieke klachten:

  • slechter slapen

  • minder energie

  • verminderde weerstand

  • uitstelgedrag

  • lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, maagklachten of zelfs hyperventileren

Herken jij dat ook? Lastig h, want veelal is het moeilijk om voor jezelf de stopknop te vinden. Terwijl aanzetten zo gemakkelijk gaat.

Wat kan je eraan doen?

Er zijn inmiddels diverse bewijzen dat bewegen het beste medicijn is tegen stress. Elke vorm van beweging draagt bij aan dat je aandacht niet in je hoofd is. Wat ook goed helpt is om je zintuigen te gebruiken. Dit kan je gemakkelijk overal doen door b.v. een paar minuten heel bewust te luisteren wat je om je heen hoort of om iets te eten of te drinken. Wat proef je of wat ruik je?

Aan de bel trekken

Mochten de klachten langdurig aanhouden dan is het belangrijk om aan de bel te trekken. Hulp vragen voelt misschien als een grote drempel, maar als niemand weet dat jij stress hebt dan kan ook niemand je helpen. Het is geen falen om aan te geven dat je last hebt van een te hoge werkdruk of een opgejaagd gevoel.

Daarbij is het ook belangrijk om niet alleen te focussen wat er niet goed gaat maar ook voor ogen te houden wat je wl leuk vindt. Wat geeft je plezier? Waarin zou je nog willen leren of groeien? Wat geeft je energie? Hierdoor krijg jij inzichten in wat voor jou belangrijk is en wat jouw positieve energie en meer ontspanning geeft.

Succes!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Zoek jij nieuwe vriendinnen bij jou in de buurt?

arrow_drop_up arrow_drop_down