Voel je je snel gekwetst? Zet dan deze mindfulness-oefeningen in.
30 april 2015 

Voel je je snel gekwetst? Zet dan deze mindfulness-oefeningen in.

Ik heb Arianne een paar efficinte mindfulness-oefeningen gegeven die ik hier graag met je deel.

Als je Ariannes reactie herkent omdat dit jou ook wel eens overkomt, moet je je eerst realiseren dat ’t je ego is die overal zo bovenop zit en zich alles enorm aantrekt.

Je ego is dat verwende, zeurderige stemmetje in je hoofd dat altijd gelijk wil hebben en van alles over de rooie gaat.

De tegenhanger van dat ego is je ware ik. Je ware ik is de bezitter en de bestuurder van dat ego, en vanuit die positie kan je ware ik het doen en laten van het ego rustig observeren zonder erin mee te gaan.

Met mindfulness leer je om de spelletjes van je ego te herkennen en er niet langer willoos in mee te gaan.

De Muppet en de poppenspeler

Stel je ego voor als een Muppet. Stel je ware ik voor als de poppenspeler. Achter de schermen bepaalt de poppenspeler wat de Muppet wel en niet mag doen en zeggen. De poppenspeler heeft de Muppet (het ego) onder controle.

Maar in de situatie zoals Arianne beschrijft, is het andersom en heeft de Muppet de poppenspeler in zn greep. Gezien Ariannes reactie die haar dwingt om dagenlang een muur op te trekken omdat ze zich zo gekwetst voelt, is dit een zeer ongewenste situatie. Gelukkig kan mindfulness hier prima van dienst zijn en je helpen de rollen om te draaien, zodat de poppenspeler weer grip krijgt op de drama-veroorzakende Muppet.

Met mijn praktische stappenplan kun je in zon situatie meteen mindfulness toepassen en snel weer jezelf worden:

1. Onderkennen in plaats van wegdrukken

Wanneer iemand iets zegt waarop je ego reageert (door zich beledigd, aangevallen, verraden of gekwetst te voelen), erken dan het nare gevoel in jouw lichaam. Misschien knijpt je keel dicht, ga je oppervlakkig ademen, krijg je een harde buik of een knallende koppijn. Trek je even terug op de wc of je kamer/kantoor, en laat dit gevoel gewoon toe. Laat het vrij door je heen stromen. Er is niets mis met dat gevoel, dus veroordeel het ook niet als eng of onprettig. Accepteer dat het er is, geef het de ruimte die het nodig heeft. Je zult dan merken dat het snel z’n kracht verliest. Want omdat je er geen energie in steekt (omdat je het bewust niet wegdrukt, je niet schuldig voelt, je jezelf niet afkeurt) kan het niet anders dan afnemen. Net als een vuur waarin je geen zuurstof blaast… dat dooft uiteindelijk uit.

2. Ademen om spanning los te laten

Als je dit gevoel met aandacht geobserveerd hebt, zonder het te veroordelen en zonder jezelf erover te veroordelen, en je merkt dat het in kracht afneemt, dan haal je een paar keer bewust diep adem. Zodra je bewust in en uit ademt, moet dat nare, verkrampte gevoel loslaten. Bewust ademen laat spanning los, zo werkt het nu eenmaal in ons lichaam.

3. Pak de draad van je leven meteen weer op

Als je merkt dat je weer een beetje tot jezelf gekomen bent, door eerst het gevoel ruimte te gunnen en door je heen te laten stromen, en daarna bewust te ademen, dan zeg je tegen je ego: “Helemaal niet erg dat je je beledigd, aangevallen, dom, onaantrekkelijk of gekwetst voelt, prima! Ik onderken het en ik zal je niet veroordelen. Maar nu ga ik weer gewoon door met waar ik mee bezig was, doei! Met zo’n luchthartige reactie geef je ruimte aan dat verkrampte ego van je, en kun je de situatie makkelijker loslaten.

Je hoeft niet mee te gaan in ego-drama

Grijp je echter niet in en laat je het hele gebeuren escaleren, dan sleurt je ego je helemaal mee in z’n zelfgecreerde drama. En dat is niet zo slim, want in het geval van Arianne kost het haar dagen om er weer van te herstellen. Emotioneel is dat niet zo best, maar ook fysiologisch is het echt killing voor je lichaam omdat er allerlei schadelijke stresshormonen vrij komen die je weerstand ondermijnen. Bovendien ben je in die dagen niet te genieten voor je omgeving, dus ook je relaties lijden eronder.

Niet meer toelaten dus. Jij bent de poppenspeler en jij bent in control.

Mindfulness houdt je nuchter

Met dit stappenplan leer je een bewust antwoord te geven op het drama dat het ego probeert te creren, en geef je duidelijk aan dat jij niet in dat drama getrokken kan worden. Jij (je ware ik) doorziet het spelletje van het ego en je laat het opgeroepen negatieve gevoel gewoon toe zodat de energie weg kan stromen. Daarna geef je je ego de duidelijke boodschap dat jij weer doorgaat met je leven omdat je wel wat beters te doen hebt dan in het drama meegezogen te worden.

Je blijft dus nuchter en je blijft je koppie gebruiken en observeren, zonder te oordelen. Dat is de manier om ervoor te zorgen dat het drama al uitdooft nog voordat het goed en wel kan ontbranden.

Succes!

Marisa x

Meer mindfulness-oefeningen proberen?

In dit artikel op mn website kun je lezen hoe je mindfulness in je dagelijkse leven kunt integreren. Ook vind je er 3 praktische oefeningen waarmee je je snel minder kwetsbaar zult voelen.

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen

Zoek jij nieuwe vriendinnen bij jou in de buurt?

arrow_drop_up arrow_drop_down