Mindful zijn zonder mindfulness meditaties: mag dat?
26 januari 2015 

Mindful zijn zonder mindfulness meditaties: mag dat?

Zou de echte Mindfulness willen opstaan, please?

Ik beoefen mindfulness al meer dan 8 jaar. Ik heb in die tijd alle uithoeken van de mindfulness-filosofie onderzocht en in de praktijk getest: van langdurige meditaties tot intensieve yoga-sessies, van lopen met aandacht tot zwijgen met aandacht, van zure workshops tot oergezellige bijeenkomsten en van vechten voor mn leven tot mindful sterven dit laatste, ik geef toe, vond plaats tijdens een nogal extreme retraiteweek in de jungle van Maleisi waar ik door de leraren hardhandig naar een hoger bewustzijn geschopt werd, oemph!

Mindfulness zonder zen-gedoe
Na al die jaren zelf oefenen, het verorberen van een complete bibliotheek aan boeken over bewustwording en het schrijven van twee internationale bestsellers over mindfulness, heb ik mijn eigen pad gevonden om mindfulness toe te kunnen passen in het dagelijks leven.

Dat pad is zeker niet zweverig (ik zit meer in de hoek van niet lullen maar poetsen) maar ook zeker niet kil en klinisch, want ik omarm zowel de spirituele waarden van mindfulness als de praktische toepasbaarheid van haar schitterende principes.

Wat mij betreft hoef je dus niet op een meditatiekussentje te kruipen en jezelf met wierookdampen te verstikken om het pad naar innerlijke rust te vinden.

Elke-dag-mindfulness: misschien niet zo exotisch, maar wl stress-verlagend
Ondanks dat ik jarenlang elke dag gemediteerd heb, ontdekte ik dat ik de officile mindfulness meditaties (zitten, lopen, yoga en de bodyscan) steeds vaker verving door onofficile meditaties: het oefenen van aandacht in alles wat ik deed.

Ik merkte dat dit meer zoden aan de dijk zette dan s ochtends en s avonds een uur roerloos op een kussen zitten. Dit garandeert namelijk helemaal geen verhoogd bewustzijn en eeuwig durende inner peace.

Het is veel verstandiger (en makkelijker) om gedurende de dag, de hele dag door, bewust te zijn van wat je doet en denkt zonder daarover te oordelen.

Het bewustzijn van je denken en doen zorgt voor afstand tussen jou (je ziel, je hart) en je hersenactiviteit (je denken, je ego).

Dit geeft je de kans om rustig naar jezelf te kijken. Het stille observeren helpt om je stress-levels laag te houden en niet van elk wissie en wassie uit je ster te gaan. Beter voor jou en beter voor je omgeving!

Tip: zet mindfulness in zonder meditaties

Kies een routine-bezigheid, zoals tandenpoetsen, een glas water drinken of groenten snijden, en oefen de komende dagen met het uitvoeren van deze eenvoudige taak in volledige aandacht. Als je gedachten afdwalen, merk dit dan op en keer terug naar je taak. Voel wat dit met je doet.

Meer weten? Klik hier voor meer informatie, praktische tips, inspirerende mindfulness goodies en gratis proeflessen.

Succes!
Marisa x

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen

Zoek jij nieuwe vriendinnen bij jou in de buurt?

arrow_drop_up arrow_drop_down