1. Prioriteiten stellen
Iedereen stelt andere prioriteiten in het leven. De een wil bijvoorbeeld meer tijd met het gezin doorbrengen, terwijl de ander graag vrijwilligerswerk doet of lekker alleen wil sporten. Het is tegenwoordig lastig om werk en priv goed te combineren. Dat hangt samen veel verschillende factoren. Denk aan te hoge werkdruk, diverse dagelijkse verplichtingen, prestatiedruk en een (gevoelsmatig) chronisch gebrek aan tijd. Als je overwerkt, stelt het thuisfront dit misschien niet op prijs. Wanneer je altijd op tijd naar huis vertrekt van het werk, kan het zijn dat er nog dingen blijven liggen. Feit is, dat niemand kan voldoen aan alle gestelde eisen. Je moet dus zelf de regie pakken om te werken aan jouw werk-privbalans.
2. Timemanagement
Timemanagement helpt je om voor jezelf meer overzicht en rust te creren. Hierdoor word je productiever, je ervaart meer plezier in je werk, hebt meer tijd voor leuke dingen en hebt minder last van stress. De eerste stap in timemanagement is naar mijn mening het verminderen van je verplichtingen. Wat zijn eigenlijk jouw verplichtingen? Heb je er zelf voor gekozen? Passen ze (nog) wel bij jou? Vaak roepen we dat een dag te weinig uren heeft of dat we meer uren in een dag nodig hebben. Dat gaat nooit gebeuren, dus laten we het anders oplossen.
Mijn advies is een grote schoonmaakactie in je verplichtingen. Stel een lijst op van alle verplichtingen die je hebt. Selecteer hieruit de verplichtingen die je niet echt wil hebben, niet echt nodig hebt, niet echt ambieert, niet meer leuk vindt en die je geen energie meer geven. Bedenk dan oplossingen om deze verplichtingen van jouw lijstje te schrappen. Stap hierbij over je trots en / of angsten heen en zorg zo voor meer overzicht, rust en ruimte voor jezelf.
3. Hulp inschakelen
Realiseer je dat je niet alles zelf hoeft te doen. Anderen zijn ook goed in staat om je uit de brand te helpen. De kunst bij delegeren is het loslaten. Geef de ander heldere uitleg en geef de ander ook het vertrouwen. De eerste keren voelt het vast wat onwennig als je iets delegeert. Maar het levert je op lange termijn veel op, waaronder grip op je tijd.
Een werkgever kan veel faciliteren in een goede werk-privbalans. Dat maakt niets uit: op het moment dat jij zelf niet de regie erop pakt, heb jij hier niets aan. Want jij hebt de verantwoordelijkheid om goed voor jezelf te zorgen. Dat doet niemand anders voor jou. Als je iets signaleert, zorg er dan voor dat je er ook iets mee doet. Bespreek het met je manager of je collega. Kom je ergens niet uit? Zet je trots opzij en vraag je collega om hulp. Dit scheelt je een hoop tijd en ergernis.
4. Je grenzen aangeven
Dat wij voor ons gevoel 24/7 bereikbaar zijn, ligt voor een groot deel aan onszelf. Hierbij spelen sociaal wenselijk aspecten een rol. We denken dat het van ons verwacht wordt en voelen ons daardoor soms verplicht. We zijn er ooit mee begonnen en het is lastig dit te veranderen.
Onthoud dat tijd voor jezelf nemen (me-time) van groot belang is. Je hebt je vrije tijd hard nodig om werk en priv in balans te houden. Als de balans zoek is, wordt het dagelijkse leven belastend voor je. Dit kan op termijn mentale en fysieke gevolgen hebben. Denk aan hoofdpijn, rugpijn, maagproblemen, hart- en vaatziekten, slaapproblemen, burn-out of depressie. Neem deze signalen van je lichaam dus altijd serieus: zeker als ze langer dan 6 weken aanhouden. Ga op zoek naar de oorzaak in plaats van de symptomen tegengaan.
Succes met het toepassen van deze tips!