‘H Suzan, dat is lang geleden’ Suzan schrikt op. Ze is op de housewarmingsparty van een vriendin en was expres een beetje achteraf gaan staan. Ze had niet zoveel zin in dit feestje waar ze oud-bekenden zou tegenkomen. Dan moest ze weer 20 keer vertellen dat ze geen werk heeft en daar had ze genoeg van.
Iets in de horeca
‘Werk je nog bij het Delta Hotel?’ gaat Els verder. ‘Nou eh nee. Ik ben momenteel in between jobs, maar hoe is het met jou?’ Maar Els laat zich niet zo makkelijk afleiden. Ze vuurt nog een aantal vragen op Suzan af. Wat voor werk zoek je voor? Waar ben je goed in? Wat is jouw unique selling point? Suzan antwoordt dat ze iets in de horeca zoekt maar dat ze het verder ook niet weet. Je zou eens een elevator pitch moeten bedenken, tipt Els nog. Dan ziet ze een andere bekende en loopt verder.
Zie je wel, denkt Suzan. Ik ben niet meer interessant zonder werk en ik dacht ook al dat het een rot avond zou worden. Ze pakt haar tas, zegt dat ze niet lekker is en gaat naar huis.
Elevator pitch
Toch laten de vragen van Els haar niet los. Waar ben ik echt goed in? En heb ik een unique sellingpoint? Een elevatorpitch?
De volgende dag gaat Suzan aan de slag. Ze wil niet langer blijven hangen in het treuren om haar ontslag bij het hotel. Ze ontdekt dat een elevator pitch een verhaal van maximaal 2 minuten is waarin ze kordaat en ontspannen moet vertellen wie ze is, wat ze te bieden heeft, waar zij de oplossing voor is en wat haar uniek maakt. Met dat unieke heeft Suzan wat moeite maar als ze het vertaalt naar waarom zou een bedrijf voor jou moeten kiezen? dan kan ze er wel wat van maken.
Net als voor Suzan is het voor andere werkzoekenden belangrijk een elevator pitch paraat te hebben. Overal kun je namelijk mensen tegenkomen die jou wellicht naar de baan kunnen leiden die jij zoekt. Maar dan moeten ze natuurlijk wel weten wat jij precies wil en waarom jij daar geschikt voor bent. Als ze dat weten en jij met je verhaal blijft hangen, zullen ze ook aan je denken als ze iets interessants horen.
Elevator yell
De meeste mensen schudden dit niet zomaar uit hun mouw. Je moet daar echt wel even voor gaan zitten. Zet van alles op papier en ga vervolgens lekker schrappen. Wat zou je zeggen als je het maar in 1 zin moet doen, de zogenaamde elevator yell? Daarmee kom je bij de kern. Van daaruit kun je voor de pitch je boodschap nog wat verder toelichten.
Je gaat dus niet opsommen wat voor opleidingen je gedaan hebt en wat je werkervaring precies is. Daar heb je namelijk je cv al voor. Bij de elevator pitch gaat het erom dat jij op elk willekeurig moment jouw verhaal kunt doen en daarmee je kans op een leuke passende baan vergroot. Zon elevator pitch moet je ook echt oefenen. Doe dat thuis of met vriendinnen en laat ze feedback geven op inhoud, maar ook op houding, volume en intonatie. Want hoe je erbij staat en hoe je het zegt is minstens net zo belangrijk als wat je je zegt!
Suzan bedacht de volgende elevator yell: ‘Ik help gasten met alles wat nodig is om hun feest tot iets onvergetelijks te maken.’ Ze heeft nu een baan als gastvrouw op een populaire trouwlocatie en ze is Els dankbaar voor de wake- up-call!
Succes met het vinden van jouw unique selling point en maak er een mooie pitch of yell van!