1. Maak een to do-lijstje.
Op deze manier heb je een duidelijk overzicht van wat je allemaal hebt te doen. Zo kan je niks vergeten. Het is stiekem ook erg leuk om je lijstje af te strepen en je voelt je helemaal super als je alles hebt gedaan.
2. Begin er meteen aan.
Door meteen aan je taken te beginnen, krijg je niet eens de kans om uit te stellen. Geen zin is geen excuus. Zie je ergens zwaar tegen op? Door er meteen aan te beginnen, is het ook snel achter de rug. Van uitstellen word je alleen maar onrustig en maak je jezelf nog drukker. Als je op tijd begint, heb je meer tijd voor andere (leuke) dingen.
3. Maak goed gebruik van je agenda.
Schrijf alle belangrijke dingen die je te doen hebt in je agenda op. Dan kan je hier rekening mee houden als je bijvoorbeeld wilt afspreken met een vriendin. Het is jammer als je achteraf je vriendin moet afbellen, omdat je nog veel moet doen. Maak dus een planning en houd je hieraan.
4. Deel je taak op in delen.
Moet je bijvoorbeeld het huis opruimen? Dit is erg veel om in één dag te doen. Daar heb je liever geen zin in en daarom stel je het uit. Maar die laag stof wordt als maar dikker! Doe elke dag een beetje. Je bent er dan niet al te veel tijd aan kwijt, maar je maakt toch schoon.
5. Beloon jezelf.
Heb je een dag hard aan al je taken gewerkt? Beloon jezelf, want dat heb je verdiend. Zo wordt het leuk om meteen aan je taken te beginnen.