Pak je eenzaamheid aan: 5 goede tips
12 februari 2021 

Pak je eenzaamheid aan: 5 goede tips

Wist je dat een gevoel van eenzaamheid niet alleen psychische, maar ook lichamelijke gevolgen kan hebben? Je kunt er ziek door worden: eenzaamheid hakt er helaas flink in. In de huidige samenleving zijn eenzaamheid en sociaal isolement al actueel, maar nu in Corona-tijden is het (helaas) nog actueler. Steeds meer mensen voelen zich eenzaam in steeds meer verschillende leeftijdsklassen. Als jij je momenteel ook zo voelt, ben je dus niet alleen! Het goede nieuws is dat je je bewust kunt zijn van je situatie en gericht actie kunt ondernemen. Ik geef je 5 handige tips die je kunt inzetten als je je (langdurig) eenzaam voelt en weer beter in je vel wilt komen te zitten.

1. Praat erover

Praten is altijd goed, omdat je je hart kunt uitstorten en alles uitgesproken wordt. Dat alleen al kan ervoor zorgen dat je je beter voelt. Krop dus vooral niets op. Dat is slecht voor lichaam en geest omdat het bewust en onbewust stress veroorzaakt.

Zoek iemand met wie je open en eerlijk over je gevoelens kunt praten: iemand die je kunt vertrouwen. Dat kan iemand uit je familie zijn of je vriendenkring. Misschien wel je buurman of buurvrouw of die fijne collega.

Je kunt er ook voor kiezen anoniem je verhaal te doen. Via deze link vind je enkele opties waar je kosteloos terecht kunt: https://www.eentegeneenzaamheid.nl/dit-kun-jij-doen/meteen-met-iemand-praten/

Als je je er niet prettig bij voelt om met vrienden of familie te praten maar wel persoonlijk contact wilt hebben, kun je ook een coach in de arm nemen. Onthoud: hulp zoeken en over je eenzaamheid praten is beslist geen taboe!

2. Zorg goed voor jezelf

Zoveel mogelijk binnen blijven vanwege het coronavirus is voor ons allemaal een ongewone situatie. Het kan veel verschillende gevoelens losmaken, variërend van angst en verdriet tot woede. Het is belangrijk om deze gevoelens gewoon toe te laten en te aanvaarden, want het zijn normale reacties op een abnormale situatie.

Als je je neerslachtig of geïsoleerd voelt, kan het helpen om je gedachten op te schrijven in een dagboek. Eindig de tekst wel altijd met 3 dingen waarvoor je (ondanks alles) die dag dankbaar bent. Zo focus je weer op de positieve dingen.

Extra tip: goed eten en drinken, voldoende bewegen en … voldoende slapen. Dat laatste is nog eens extra belangrijk als je eenzaam bent. Het zorgt ervoor dat je meer in balans komt en dat maakt weer dat je je minder eenzaam voelt. Zorg dus altijd voor voldoende nachtrust (tussen de 7 – 8 uur) en een extra power nap in de middag (niet langer dan 30 minuten) is helemaal top.

3. Ondersteun anderen

Dat je voor jezelf moet zorgen is vrij logisch. Wist je dat je je ook beter voelt en je minder eenzaam voelt als je voor een ander zorgt? Kijk of er iemand in je omgeving is die je kunt helpen. Misschien boodschappen doen voor je oude buurvrouw, of de hond van de buurman tegenover uitlaten? Dat soort dingen mag gewoon en je doet de ander én jezelf er een groot plezier mee. Kijk waar je kunt helpen en voel jezelf ook beter.

4. Zoek mensen die in dezelfde situatie zitten

Er zijn veel activiteiten waaraan je kunt deelnemen om mensen te ontmoeten die zich net zo voelen als jij. Denk bijvoorbeeld aan allerlei online groepen waarbij je eenvoudig (vaak kosteloos) kunt aansluiten. Facebook heeft veel diverse groepen, zowel in Nederland als ook in Europa of zelfs wereldwijd.

Kijk ook eens bij online verenigingen of bepaalde websites die zich richten op mensen die eenzaam zijn: er is ontzettend veel mogelijk. Je hoeft niet eenzaam te blijven. Je kunt bijvoorbeeld via onze website nieuwe vriendinnen ontmoeten.

5. Zoek een nieuwe hobby

Als het nu niet de tijd is, dan gebeurt het echt nooit meer: een nieuwe hobby zoeken. Er is vast iets wat je altijd al hebt willen leren of doen: nu kan het. Ook al zit je alleen thuis: met één klik op de knop op de PC kun je bijna elke gewenste cursus online volgen.

Stel dat je wilt leren schilderen. Je meldt je aan als deelnemer en krijgt dan het pakket met spullen toegestuurd. Vervolgens ga je gezamenlijk met de docent en de andere deelnemers online aan de slag. Of je wilt leren haken: ook dat kan op die manier. En wat dacht je van die taal die je al altijd wilde leren of die fotografiecursus? Alles is mogelijk en ligt binnen handbereik. ga het dus nu doen!

Door het volgen van een cursus ben je toch in contact met mensen en dat is erg waardevol. Met je nieuwe hobby leer je niet alleen jezelf beter kennen (en groeit je gevoel van eigenwaarde), maar leer je ook meteen anderen met soortgelijke interesses kennen: dat is een win-winsituatie.

Wat is jouw ultieme tip tegen de eenzaamheid? Deel hem hieronder!

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen

Zoek jij nieuwe vriendinnen bij jou in de buurt?

arrow_drop_up arrow_drop_down