Lize Mast
08/03/2015
1 min
0

Mindfulness tegen stress

08/03/2015
1 min
0

Je bladert in je agenda en je krijgt het koud en warm tegelijk. Het staat er echt; zwart op wit. Die afspraak met de tandarts! Dit is nu echt iets wat moet, maar waar niemand voor de lol naartoe gaat. De n blijft redelijk rustig, wetende dat ze met een half uur weer buiten staat. De ander neemt met klotsende oksels en zweethanden plaats in de stoel om er vervolgens zo stijf als een plank in te liggen.

Een oefening om het enigszins dragelijk te maken voor jezelf. Sluit je ogen, leg je handen onderop je buik en adem hiernaar toe. Door je op je ademhaling te concentreren vergeet je waarvoor je hier ligt. Dat gepriegel in je mond dat ontgaat je natuurlijk niet, maar op deze manier is het voor jezelf enigszins te doen. Geef van tevoren ook aan dat je het eng vindt en stijf staat van de spanning. Door het bespreekbaar te maken, kun je begrip krijgen van de tandarts of mondhyginiste. Laat je niet verbazen dat ze hier op inhaken en je vertellen dat hier niemand voor de lol komt en ze van alles hebben meegemaakt.

Ook kun je zenuwen hebben wanneer je een belangrijk gesprek of een examen moet doen. Ook dit hoort er nu eenmaal bij. Een gezonde spanning houd je scherp en alert. Neem de tijd om vlak voor het moment suprme even jezelf die tijd te geven die je nodig hebt. Zoek een plekje waar je alleen kunt zijn. Of dit op het toilet is of nog even in de auto, dat maakt niet uit. Leg ook hier je handen op je buik of op je benen. Focus je op de ademhaling en heb vertrouwen. Vertel je zelf dat je het kunt! Weet dat jij er alles aan hebt gedaan om je voor te bereiden. Met de ademhaling pak je even dat moment van rust om er volgens vol voor te gaan.

En zo zijn er vele situaties die een minder prettige aandacht van je vragen. Weet dat jij je altijd kunt focussen op je ademhaling om jezelf rustig te krijgen. Dit is iets dat kun je niet vergeten mee te nemen, je hebt het immers altijd bij de hand.

Reacties
Categorieën