Krachttraining of cardio om af te vallen?
04 april 2016 

Krachttraining of cardio om af te vallen?

Krachttraining

Ik doe zelf aan krachttraining om mijn lichaam te shapen, spiermassa te ontwikkelen en op dit moment dan om vet kwijt te raken. Mijn doel is daarbij om zoveel mogelijk spiermassa te behouden en aangezien ik niet naar gewicht kijk maar naar de verhouding spier/vetmassa, praat ik bij mezelf liever over vet verliezen dan over afvallen. Maar dat terzijde. Dus krachttraining om af te vallen? Ja, want krachttraining zorgt in tegenstelling tot cardio voor een naverbranding die wel tot 48 uur na je training kan duren. Tijdens de training verbrand je met cardio meer dan met krachttraining, maar er is geen sprake van naverbranding, behalve bij HIIT. Dus uiteindelijk verbrand je met krachttraining meer kilocalorien. Daarnaast is het zo dat spieren meer verbranden dan lichaamsvet, dus meer spiermassa betekent een hogere verbranding! En je hoeft niet bang te zijn om er mannelijk uit te gaan zien, daar hebben wij vrouwen namelijk veel te weinig testosteron voor. 😉 Je krijgt er juist mooie vormen door en die vallen er bijna letterlijk af als je alleen cardio doet!

Cardio

Dat krachttraining beter werkt om af te vallen, wil niet zeggen dat je cardio niet kan of moet doen. Cardio is zeker niet noodzakelijk om af te vallen, maar het kan wel van pas komen. Het ligt er ook aan wat jouw doel is, vind je het belangrijk om je conditie op peil te houden of wil je aan je uithoudingsvermogen werken? Dan is cardio hier zeker goed voor. Als je net als ik tijdens het droogtrainen zoveel mogelijk je spiermassa wil behouden, kan je beter niet teveel cardio doen. Doe je dat wel, dan moet je ervoor zorgen dat je eiwitinname hoog genoeg is zodat je lichaam je spiereiwitten niet als energiebron gaat gebruiken. Ik heb cardio zo lang mogelijk uitgesteld, omdat je beter niet gelijk al je tools in kan zetten. Daarom heb ik cardio achter de hand gehouden totdat ik op een punt kwam dat het vet verliezen wat langzamer ging. Zelf doe ik max. 30 minuten cardio na mijn krachttraining, omdat je lichaam tijdens de training in katabole staat is (afbreken van reserves) en hoe langer je traint, hoe meer reserves (en dus ook spiermassa) je afbreekt. Het is wel zo dat je met cardio na krachttraining meer verbrandt, omdat dit zorgt voor een grotere groeihormoonpiek die vetverbranding en herstel van spierweefsel stimuleert en je al in de vetverbrandingsfase zit na je training. Maar voor duurtraining kan je je cardio beter op een aparte dag doen; zelf doe ik op rustdagen 45-60 min cardio als actief herstel.

Conclusie

Als we kijken naar puur krachttraining of cardio is krachttraining de beste manier om af te vallen en toch je spiermassa en vrouwelijke vormen te behouden. Echter kan een combinatie van krachttraining en cardio zeker goed zijn om nt wat sneller vet te verliezen of dat hardnekkige vet weg te krijgen. Ook is cardio een goede manier om aan je conditie en je uithoudingsvermogen te werken. Het ligt eraan wat jouw doel is en de aanpak moet dan ook individueel toegepast worden, want er is geen aanpak die voor iedereen werkt.

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen