Lize Mast
03/10/2016
2 min
0

Eetbuien, heb jij er wel eens last van?

03/10/2016
2 min
0

De aanleiding voor dit artikel is dat ik mezelf erop betrap dat ik zelfs wel meer dan eens een eetbui heb en dat graag met jullie wil delen. Met name in het weekend, omdat ik dan altijd naar mijn ouders ga en in een walhalla van verleidingen (lees: lekker en ongezond eten) terecht kom. Je herkent dit misschien wel als je zelf naar familie of vrienden gaat en van alles aangeboden krijgt. Nu denk je misschien heb ik thuis dan geen lekker eten? Jawel, maar dit is voornamelijk gezond eten (ook lekker!) omdat ik bepaalde doelen heb die ik met ongezond eten niet zal bereiken. Tenminste niet dagelijks, af en toe kan wel natuurlijk. Doordeweeks heb ik hier nauwelijks behoefte aan omdat ik dan in mijn routine zit, ook qua sporten en bij mijn ouders thuis heb ik dat niet en doe ik vrij weinig. Dit zorgt er natuurlijk ook weer voor dat je sneller naar eten grijpt, uit verveling bijvoorbeeld of omdat je het zelf niet in huis hebt.

Nu is de vraag wat je hier aan kunt doen? Ik heb voor mezelf bedacht dat ik in het weekend mijn eigen maaltijden meeneem of de ingrediënten voor iets simpels, zodat de hoofdmaaltijden in ieder geval gezond zijn en voldoende voedingsstoffen bevatten. Ik zorg zelf altijd voor een hoge eiwitinname en met groente kan je veel volume creëren, zo raak je namelijk sneller vol. Dit resulteert weer in minder trek in andere dingen en een verkleinde kans op een eetbui. Andere tips om eetbuien te voorkomen en voor als je er één voelt aankomen:

1. Regelmatig eten. Ik eet zelf om de 3 uur een maaltijd, omdat ik dan trek krijg. Doe wat het beste voor jou werkt, maar loop niet met honger rond want dan grijp je sneller naar ongezonde dingen.

2. Drink veel (water, koffie, thee). Hierdoor heb je een voller gevoel en vaak denk je dat je trek hebt, maar dit kan ook dorst zijn.

3. Zorg voor voldoende slaap. Naast vermoeidheid en een slecht herstel van je lichaam raken je hormonen ook ontregeld als je niet uitgerust bent en je hersenen denken dat je honger hebt, waardoor je vaker en meer gaat eten.

4. Probeer jezelf bezig te houden. Als je jezelf verveelt ben je sneller geneigd om te eten. Lees een boek, kijk wat tv of ga een stukje fietsen/wandelen als afleiding.

5. Verbied jezelf niks! Wat gebeurt er als je jezelf dingen verbiedt, dan ga je grijpen naar de verboden vrucht. Dus juist door jezelf af en toe wat lekkers te gunnen zul je merken dat je er ook minder behoefte aan hebt, omdat het mag.

En als laatste wil ik je meegeven dat een eetbui niet het einde van de wereld is! Je kan hier niet na één dag dik van worden, want na één dag diëten word je ook niet slank. (Zou leuk zijn he?) Accepteer het dus, pak de draad weer op en gun jezelf ook gewoon eens een verwendag!

Reacties
Categorieën