Eenzaamheid verminderen; 11 bruikbare tips
18 oktober 2022 

Eenzaamheid verminderen; 11 bruikbare tips

Eenzaamheid verminderen, hoe doe je dat? In dit artikel geven we je 11 tips. Om tot een oplossing te komen, is het belangrijk om te identificeren waar de oorzaak ligt. Lees daarom eerst ons artikel: Waarom ben ik eenzaam? Het is namelijk niet zo, dat eenzaamheid hetzelfde is als alleen zijn. Sterker nog, vaak hebben eenzame mensen wel degelijk een sociale kring om zich heen, maar halen daaruit niet de emotionele verbinding die zij nodig hebben. Dat gezegd hebbende, gaan we in dit artikel kijken naar manieren waarop je minder eenzaam kunt zijn. 

1.     Herkennen en erkennen

Om aan de slag te kunnen met eenzame gevoelens, is het noodzakelijk om te herkennen dat je deze hebt. Vaak kunnen ze ook verward worden met sombere gevoelens of depressiviteit. Zeker als je wel vriendinnen of een sociale kring hebt, besef je niet altijd dat je eenzaam bent. Maar dit kan wel degelijk zo zijn, als je binnen je huidige sociale kring niet de aansluiting of diepgang voelt die je nodig hebt. 

Zodra je die symptomen van eenzaamheid herkent, dan is de volgende stap deze te erkennen, ervoor uit te komen dat je eenzaam bent. Dit kan soms lastig zijn, ook omdat je de mensen om je heen niet tekort wilt doen. Echter, om ermee aan de slag te kunnen, is het heel belangrijk om te kunnen en durven zeggen: Ik ben (soms) eenzaam. Dat is het vertrekpunt om naar een oplossing toe te werken.

2.     Praat erover

Het helpt vaak al om je probleem, ervaring of gevoelens te kunnen delen. Daarom willen wij je uitnodigen om erover te praten. Is er iemand in je omgeving die je vertrouwd en die je een luisterend oor kan bieden? Gebruik het. Je hart luchten is vaak al heel erg fijn, dan zit het niet meer alleen maar in je hoofd. Benoem dan ook dat je je (soms) eenzaam voelt. Wellicht kan de ander ook nog met je meedenken in je proces.

3.     Aansluiten bij een club of hobby

Kijk eens wat er bij jou in de omgeving te doen is qua sportclub, hobbyclub, open avonden, lezingen, politieke partijen of andere sociale bijeenkomsten. Wat spreekt jou aan? Wat past er bij jou? Stel je houdt van schilderen, schrijf je dan eens in voor een cursus schilderen. Zo kom je elke week structureel gelijkgestemden tegen, mensen die ook van schilderen houden. Dan is de eerste gemeenschappelijke deler al gevonden. Natuurlijk hoeven dat niet direct je beste vriendinnen te worden, maar je zult zien dat zo’n vaste uitstap en met anderen je hobby uitoefenen, op zich al heel fijn kan zijn.

4.     Genoeg slaap en goed eten

Heel belangrijk, blijf goed voor jezelf zorgen. Op het moment dat je niet lekker in je vel zit, is de neiging groter om ongezonder te eten, meer stil te zitten en binnen te blijven. Ga het tegenovergestelde doen en het gaat echt bijdragen aan je beter voelen. Ga elke dag even naar buiten, zorg dat je op regelmatige tijden slaapt (en voldoende slaapt) en blijf gezond eten. Het zal je echt helpen.

5.     Beperk social media 

Het kan zijn dat als je eenzaam bent, dat je meer op je telefoon of of achter je computer zit. Opzich kan het een oke tijdsverdrijf zijn, maar het kan ook zijn dat je daardoor nog meer in je eigen (eenzame) bubbel komt te zitten. Zeker met social media, die de suggestie wekken om ‘sociaal te zijn’. Hoewel je deze platformen absoluut kunt inzetten om nieuwe vriendinnen te leren kennen, gebeurt dit in praktijk weinig. Het gevolg is dat je veel geconfronteerd wordt met andere mensen die continu leuke dingen aan het doen zijn (is niet zo, lijkt wel zo), waardoor eenzame gevoelens versterkt kunnen worden. Indien je het internet inzet om je sociale kring uit te breiden zeggen wij, doen! Probeer in alle andere gevallen het gebruik liever te beperken.

6.     Vrijwilligerswerk

Het kan een goed idee zijn om vrijwilligerswerk te gaan doen. In zoveel verschillende branches kunnen ze helpende handjes gebruiken. Door zoiets op te pakken, leer je nieuwe mensen kennen, geeft het structuur aan je week en heb je het gevoel dat je iets kun betekenen. Met name dat laatste draagt bij aan je goed voelen, omdat je ergens nodig bent en verwacht wordt. Vrijwillgerswerk hoeft uiteraard geen fulltime baan te zijn, het kan ook voor een uurtje of paar uurtjes per week zijn. En zoek vooral iets dat echt bij je past.

7.     Huisdier

Over deze moet je goed nadenken, een huisdier is natuurlijk geen tijdelijke oplossing. Maar zit je al langer na te denken over een hond of een kat (of een ander huisdier) en zie je het zitten om hiervoor te gaan? Dan zou het je zeker kunnen helpen tegen eenzame gevoelens. Je bent immers letterlijk niet meer alleen in huis, zo’n huisdier kan echt je maatje worden.

8.     Lotgenoten zoeken

Voel jij je eenzaam doordat je door een ziekte, aandoening, trauma, burn-out, depressie, scheiding, lichamelijke beperking, financiele problemen of iets anders niet deel kan nemen aan het sociale leven of geen aansluiting voelt in je huidige vriendengroep? Dan kan het enorm helpen om lotgenoten te zoeken. Mensen die vergelijkbare ervaring of situatie hebben als jij. Je hebt bij lotgenoten aan een half woord genoeg en het geef je het gevoel dat je niet de enige bent. Dat is vaak zo belangrijk. Ook het niet continu uit hoeven leggen van je gevoel of je verhaal, helpt ook om je minder eenzaam te voelen. 

Ga eens op zoek waar jouw lotgenoten zich kunnen bevinden. Zijn dit in speciale groepen op bijvoorbeeld facebook of is er een soort verzamelwebsite of branchevereniging van jouw situatie die wellicht bijeenkomsten organiseert? Ga eens een kijkje nemen. 

9.     Sporten

Als je gaat bewegen of sporten, maak je endorfine aan, ook wel het gelukshormoon genoemd. Dat lost het probleem van eenzaamheid natuurlijk niet op, maar het kan je wel minder somber laten voelen. En dan lijken dingen alweer ietsje minder zwaar. Blijf dat absoluut doen. Ook een idee is om bijvoorbeeld iemand uit de straat of buurt te vragen om mee te gaan wandelen, hardlopen, skaten. 

10.  Hulp therapeut

Loop je vast in je eenzame gevoelens en heb je het gevoel dat je er zelf niet uit kunt komen? Of dat er diepere oorzaken aan ten grondslag liggen waar je aan wilt werken? Ga eens met een therapeut praten, dit kan zo verhelderend zijn en inzicht geven. 

11.  VriendinnenOnline om nieuwe vriendinnen te vinden

Zoek je nieuwe vriendinnen? Bijvoorbeeld iemand bij jou in de buurt, iemand met dezelfde levensfase (anders dan je huidige vriendinnen), een lotgenoot, een groepje om gezellige dingen mee te doen, iemand om diepgang mee te hebben of een specifieke hobby of sport mee uit te oefenen? Kijk dan eens verder op ons platform, hier kun je op een laagdrempelige manier nieuwe mensen leren kennen. Er zitten duizenden vrouwen op onze site die dezelfde behoefte hebben als jou, namelijk een nieuwe vriendin vinden of je sociale kring uitbreiden. Maak daar gebruik van!

Heel veel succes gewenst, hopelijk helpen deze tips je op weg!

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen