Het maken van een goede to-do list is nog niet zo eenvoudig. Vaak genoeg leidt het ertoe dat er ergens in huis een vel papier rondslingert, met taken waar we vervolgens helemaal niet aan toe komen. Dat kan efficiënter inter! Hoe? Wij geven een paar handige tips.
Maak er een routine van
Maak elke dag een paar minuutjes vrij voor het maken van je to-do list. Je kunt bijvoorbeeld iedere avond voor het slapen gaan een lijstje voor de volgende dag opstellen (dat bevordert meteen de rust in je hoofd), maar het kan natuurlijk ook dat jij er liever s ochtends een paar minuten voor gaat zitten.
Kies een dag
Doorgaans heb je meer te doen dan die paar taken die je voor de volgende dag plant. Probeer die taken ook meteen op een bepaalde dag te plannen, zodat je zeker weet dat je ze op tijd uitvoert. Door dit in je agenda te doen, zie je meteen wanneer je andere afspraken hebt en wellicht weinig tijd hebt voor extra taken.
Wees realistisch
Bij het maken van een to-do list zijn we vaak te optimistisch over wat we allemaal op n dag kunnen doen. Dit leidt ertoe dat je je geplande taken niet allemaal af kunt ronden en dat werkt demotiverend. Plan dus niet teveel in n keer!
Draag een horloge
Om een realistische to-do list te kunnen maken, moet je kunnen inschatten hoeveel tijd je aan een bepaalde taak kwijt bent. Hoewel tegenwoordig vooral naar de smartphone wordt gegrepen om de tijd in de gaten te houden, mis je hierdoor wel een mooie kans om je outfit elke dag net weer even anders te maken. Denk bijvoorbeeld aan het dagelijks afwisselen van mooie horloges, deze maken elke outfit af, en helpen je ook nog is met je planning. Dus: doe jezelf een horloge cadeau en houd bij alles wat je doet de tijd in de gaten.
Verdeel projecten in stukjes
Ook onderdeel van realistisch plannen: geen grote projecten in n keer willen doen. Grote taken kun je onderverdelen in kleine taken, die je dan op verschillende dagen kunt plannen.
Stel prioriteiten
Hoe belangrijk is deze taak? Wanneer moet de taak afgerond zijn? Stel jezelf deze vragen voor je een bepaalde klus inplant. We hebben nog wel eens de neiging om taken die niet zo urgent zijn eerst te doen (bijvoorbeeld omdat ze leuker of gemakkelijker zijn) en belangrijkere taken daardoor op de lange baan te schuiven. Dit leidt echter alleen maar tot extra stress.
Je kunt je to-do lists natuurlijk gewoon met pen en papier opstellen, maar er zijn ook handige apps die hier speciaal voor zijn gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn Wunderlist en Todolist.