Dol op bacteriën!

Dol op bacterin!
Bacterin, kleine levende organismen, we kunnen er niet zonder. Men noemt ze ook wel probiotica oftewel probioticum wat betekent; voor leven. Ze hebben een positieve uitwerking op de gezondheid van de mens. Maar, welke dan? Nou, bijvoorbeeld in het bestrijden van ziektes, een gezonde evenwichtige darmflora en ze dragen ook nog eens bij aan een goede spijsvertering en opname van voedingsstoffen in ons lichaam. Ook kunnen ze verlichting geven bij chronische ziekten. Fijn, super handig n natuurlijk, natuurlijk!

In totaal zitten er ongeveer 400 verschillende bacterin in ons lichaam. Samen bedragen ze een geschat gewicht van 2 tot 5 pond, dat is tussen de 0,9 en 2,2 kilo! Probiotica werden wetenschappelijk ‘ontdekt’ rond 1900 in de gefermenteerde melkproducten van Bulgaarse boeren. Men realiseerde zich dat deze producten daadwerkelijk organismen bevatte die leefden in ons lichaam en voordelen voor onze gezondheid leverden. Ilja Iljitsj Metsjnikov won de Nobelprijs voor zijn werk. Pas en kleine 100 jaar later beginnen wij de voordelen voor de gezondheid van deze goede bacterin te ontdekken. Beter laat dan nooit, toch? 🙂

Wij geven deze bacterin een plek in ons lichaam om te kunnen bestaan, waar ze hun functie perfect uit kunnen voeren in het juiste milieu. Dan kunnen ze omgekeerd aan ons een goed en gezond functionerend, levend lichaam terug geven. Gratis en voor niks! Dat is nog eens een goede deal. Daarom is het ook zo belangrijk deze bacterin goed te verzorgen en er dol op te zijn, want zonder deze kleine organismen kunnen we niet leven!

Hoe kun je er nu voor zorgen dat de probiotica goed toeven in je lichaam? Door voldoende rust in te bouwen in je leven en regelmaat, ook belangrijk, daarnaast goed slapen, voldoende bewegen. Je kent het wel 🙂 In dat rijtje behoort natuurlijk ook: de juiste voeding tot je te nemen. Overal ter wereld vind je voedsel terug dat van nature de bacterin bevat die wij nodig hebben. Denk maar aan kefir, yoghurt, zuurkool, misosoep, httenkse, pure chocolade, augurken en tempeh. De meeste van deze producten maken zichzelf als je ze in de juiste omstandigheden plaatst en gewoon met rust laat. Zelf thuis gezond aan de slag met bacterin; DIY probiotica? Kijk hier voor meer info!

Er bestaan ook producten waaraan probiotica zijn toegevoegd. Vaak zijn er dan helaas ook ingredinten ingestopt die je nou juist liever niet wilt eten. E-nummers, geur en/of kleurstoffen of ze zijn erg calorierijk. Zoals Yakult, een zeer suiker rijke drank met vrij weinig voedingsstoffen. Nou, dan koop en eet ik toch liever de natuurlijke probiotica rijke varianten!

Note: De tegenhanger van probiotica is antibiotica. Dit zijn stoffen die (voor de mens slechte) bacterin in hun groei remmen of zelfs doden. Ze werken selectief, namelijk wel tegen de te bestrijden bacterie maar niet tegen de zieke gastheer, de mens, daardoor zijn ze te gebruiken als geneesmiddel. Ze werken helaas niet tegen virussen. Naast dat ze de slechte bacterin aanpakken die je ziek maken, worden er ook veel goede bacterin vernietigd. Hierdoor gaat je weerstand altijd iets omlaag als je aan de antibiotica zit. De laatste jaren zien we door het vele, soms onnodige, gebruik van antibiotica dat er steeds meer resistentie ontstaat tegen bacterin. Hierdoor verliest antibiotica steeds meer zijn genezende werking. Gebruik het dan ook nooit als het niet cht nodig is!

Wees zuinig op je lichaam, leef gezond, wees lief voor jezelf en anderen & enjoy the ride!

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen