1. Praatje pot
Je loopt richting de koffie automaat en alleen al op die route kom je een aantal collegas tegen die even gezellig met je komen kletsen. En dat een aantal keer per dag. Wist je dat je hier zomaar een uur van je tijd aan besteedt per dag? Hoe voorkom je dit: Geef aan bij je collegas dat je erg druk bent en graag met ze wilt lunchen om even lekker bij te praten.
2. Mailbox explodeert
De hele dag door komen er mailtjes binnen en doordat dit de hele dag doorgaat, ben jij op een gegeven moment het overzicht kwijt en lukt het je zelfs niet meer om op de belangrijkste mailtjes te reageren. Doordat je je eerst moet gaan bedenken welk mailtje prioriteit heeft, ben je zo alweer een halfuur verder. Hoe voorkom je dit: Plan een aantal momenten per dag in om je mailtjes te lezen en doe dit niet de hele dag door. Verdeel de mailtjes in mappen met ‘prio’, ‘normaal’ en ‘CC’. Werk de mailtjes in dezelfde volgorde af. De mailtjes waar je in de ‘CC’ gezet bent, zijn vaak niet heel belangrijk of hoef je geen actie op te ondernemen. Doe deze dus als laatste.
3. Vergaderingen
Mensen houden nou eenmaal van het inplannen van vergaderingen. Lekker gezellig met zn allen in een vergaderruimte, waarbij het eerste- en het laatste halfuur meestal over niks gaat. Zonde van je tijd! Hoe voorkom je dit: Zorg ervoor dat jij de agenda bijhoudt/beheert en neem ook de leiding tijdens de vergadering, zodat jullie snel door alle punten heengaan en weer door kunnen. Geef ook rustig in het begin aan dat je bijvoorbeeld maximaal 20 minuten hebt, zo weet iedereen waar die aan toe is.
Het kan ook zomaar zijn dat je vaak wordt uitgenodigd om ‘even aan te haken’. Beslis vooraf of de meeting voor jou belangrijk is en of het een noodzaak heeft dat je erbij aanwezig bent.