De bittere noodzaak van ‘tijd voor jezelf’
18 november 2019 

De bittere noodzaak van ‘tijd voor jezelf’

Vrouwen vaak het gevoel harder te moeten werken dan mannen om serieus genomen te worden. Ook de gecombineerde taak als medewerkster, vrouw van-, moeder van-, dochter van-, vriendin van-, zorgt voor extra stress. Wij vinden vaak dat we altijd voor iedereen klaar moeten staan en cijferen onszelf weg. Juist hierdoor belanden veel vrouwen uiteindelijk in een burn-out. Door regelmatig tijd voor jezelf in te plannen, kom je mentaal en fysiek beter in balans.

Weg met die stress

Tijd voor jezelf is noodzaak. De tegenhanger van tijd voor jezelf (= me-time) is namelijk stress. Een beetje stress is niet erg, dat hebben we zelfs nodig soms. Maar langdurige stress heeft flinke fysieke en mentale gevolgen. Zorg ervoor dat het niet zover komt. Vaak hoor ik: ‘Als ik geen stress meer heb, is mijn probleem opgelost.’ Maar stress is niet het probleem. Het is een te hoge basisspanning die je hebt opgebouwd door een langdurige periode van onbalans, omdat er structureel te weinig rustmomenten zijn ingebouwd.

Doe daar dus iets aan. Pak je agenda en plan iedere dag ergens een me-time momentje in. Al zijn het maar 10 minuten met je favoriete boek op de bank of een blokje om lopen. Hierbij is belangrijk dat je die afspraken met jezelf ook echt nakomt en niet andere zaken weer prioriteit geeft. Zet jezelf op nummer één. Want als je niet voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor anderen zorgen.

Houd je hormonen in balans

Als we kijken naar het verschil in stressgevoeligheid tussen mannen en vrouwen, spelen ook biologische aspecten een rol. Allereerst blijven stresshormonen (helaas) langer actief in het lichaam van de vrouw dan van de man. Vrouwen lopen letterlijk langer rond met de stress. Daarbij hebben vrouwen van nature minder serotonine in het bloed dan mannen. Dit is het hormoon dat voor een goed verloop zorgt van de processen die met stress te maken hebben. Vrouwen zitten dus echt anders in elkaar en verwerken spanning anders dan mannen. Wees je goed bewust van die gevoeligheid.

Me-time zorgt ervoor dat je stresshormonen in je lichaam dalen. Je raakt minder snel overbelast. Nu is het zo dat bij de meeste vrouwen die ik spreek, me-time de eerste bal is die ze laten vallen. Onthoudt: juist als je een druk leven hebt -en wie heeft dat tegenwoordig niet- is het zo belangrijk dat je regelmatig tijd voor jezelf neemt.

Vind jij dat je dagelijks genoeg tijd voor jezelf hebt?

Over de schrijver
Hoi, ik ben Suzanne Aslander en ik blog met veel plezier op vriendinnenonline.nl over alles wat met vitaliteit & stressvrij leven te maken heeft. Graag deel ik mijn ervaringen, mijn expertise en mijn beste tips met jou over alles wat samenhangt met jouw mentale en fysieke vitaliteit. Denk aan: persoonlijke groei, werk/privébalans, stress, piekeren, beweging, voeding, hormonen, me-time en je passie volgen. Ik heb sinds 2016 een eigen bedrijf en ik begeleid vrouwen om de regie op hun leven te (her)pakken, zodat ze weer bewust & vitaal genieten. Dat doe ik zowel live (coaching, workshops en trainingen) en via mijn online programma’s.
Reactie plaatsen