Boektober: review 'Lieve mama' van Esther Verhoef
06 oktober 2015

Op de site By Dagmar Valerie zag ik de oproep om deel te nemen aan boektober. Een challenge waarin Dagmar je uitdaagt om in de maand oktober, tijd te nemen om te lezen, of boeken te lezen die je normaal niet leest. Meld jij je aan voor deze challenge?

Om je wat inspiratie te geven wat je kunt lezen gedurende de maand hierbij mijn review op het boek Lieve mama van Esther Verhoef. Dit boek liet mij een hele middag doorbrengen op een bedje aan het zwembad. En dat is uniek! Normaal stuiter ik na maximaal twee uur echt van zon bedje af, omdat ik behoefte heb aan wat meer actie.

Het boek gaat over een keurig welgesteld gezin met kinderen in de lastige leeftijd van dertien, vijftien en zeventien. Vooral de oudste dochter bezorgd de ouders Helen en Werner nogal wat zorgen. Liegen over waar ze uithangt, klein geld jatten uit een portemonnee, stiekem meer drinken dan de ouders weten en foute vriendjes. Wat gaat er verder schuil achter een gezin met een succesvolle horeca ondernemer als vader en een fulltime in het ziekenhuis werkende moeder. Er wordt niet met geld gesmeten, maar niemand komt in financile zin wat te kort. Dat vertelt het reusachtige huis wel waar dit gezin in woont. Maar biedt dit prachtige plaatje alles wat je wenst, zoals verbondenheid en houden van?

De tweede verhaallijn in het boek gaat over Ralf een jongen die niet weet wat hij wil met zijn leven. Zijn moeder zeurt de hele dag, school is vervelend. Zijn leven draait om zijn auto, want die biedt hem vrijheid en zijn vrienden. Brian is zijn beste vriend, ook al zijn er vele die deze vriendschap niet toejuichen. In de loop der tijd begint Ralf daar zelf ook wel eens over te twijfelen. Brian snuift steeds vaker coke, iets wat hij verafschuwd. Het doet iets met iemands karakter. Ralf gaat al een tijdje niet meer naar school, heeft geen baantje meer. Hij laat zich door Brian overhalen deel te nemen aan een crimineel plan, de weg naar snel geld. Zijn vader vertelde hem al eens dat snel geld niet bestaat, n succesverhaal staat tegenover duizend mislukkingen. Dit plan is een mislukking en een flinke!

Het gezin van Werner en Helen wordt op een avond overvallen. Een jongen met bivakmuts sluipt op vrijdagavond binnen wanneer alleen Werner thuis is. De overvaller is in de overtuiging dat een deel van de omzet uit de restaurants in het huis aanwezig zal zijn. Helen komt thuis van haar uurtje sporten. Haar man ligt niet te slapen op de bank en ze hoort geen douchewater stromen. Ze komt er achter dat er nog een persoon in huis is, hoe ver ga je voor de mensen om wie je geeft? Waar toe ben je in staat in een vlaag van verstandsverbijstering. Het begin van een nachtmerrie.

De verhaallijn van het gezin en de vrienden Ralf en Brian komen samen. En zoals altijd in de boeken van Ester Verhoef, krijgt het boek een hele andere wending dan je verwacht.

Dit moet je lezen!

Liefs Hanneke

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!