Boekrecensie: Zwart op wit is niet zo zwart wit als het lijkt
08 augustus 2017

Dag Londen, hallo Nottingham!

Als Edie wordt gekust door de bruidegom op zijn eigen bruiloft, in het zicht van de bruid, besluit ze haar leven radicaal om te gooien. Haar baas schiet haar te hulp, ze mag een biografie schrijven over Elliot Owen, een bekende en aantrekkelijke acteur. Edie twijfelt geen seconden: dag Londen, hallo Nottingham! Vanaf dit punt beland je in een grappige, liefdevolle maar vooral goed geschreven roman. McFarlane kent haar publiek, ze weet hoe ze ze moet bespelen, hoeveel ze weg moet geven om het interessant te houden. Voor haar geen clich verhaal met voorspelbare gebeurtenissen, maar meerdere plot twisten die je niet ziet aankomen.

Geen damsel in distress

De schrijfster heeft niet alleen een geweldig feelgood boek neergezet maar weet ook de pure emotie van haar hoofdpersonen te vangen. McFarlane behandelt meerdere moeilijke themas in dit boek, zoals verlies en een gebroken hart. Haar personages reageren hier op zoals ieder ander. Ze huilen, rouwen en zoeken steun bij elkaar. Verassend menselijk voor een boek dat naar de Chicklit kant neigt. Toch is het geen zwaar boek geworden en hoofdpersoon Edie is zeker geen damsel in distress. Ze staat haar mannetje, geeft niet snel op als ze iets in gedachten heeft en maakt haar eigen keuzes ongeacht wat een ander daar van vindt. Ze is een inspiratiebron voor de lezer.

Zwart op wit is zeker niet zo zwart wit als de titel suggereert, maar is een boek met meerdere lagen. Het verhaal ontroert, is liefdevol en zeker een must-read voor deze zomer.

Heb je interesse? Het boek is voor 19,99 te koop bij Bol.com.

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!