arrow_drop_up arrow_drop_down
5 praktische tips voor slechte slapers
3 januari 2019 

5 praktische tips voor slechte slapers

1. Invloed van licht

We beseffen vaak nog niet wat de invloed is van het zogenoemde blauwe licht (afkomstig van laptop/telefoon) op het inslapen. Dit heeft namelijk een enorm remmende werking. Probeer deze dan ook ’s avonds zo min mogelijk te gebruiken en je telefoon niet mee naar bed te nemen. Wat je ook kunt doen is ’s avonds in huis de lichten dimmen. Hierdoor komt je lichaam makkelijker in rusttoestand.

2. Rustgevende middelen

Als je niet goed kan slapen, dan is de kans groot dat stress of spanning hier een oorzaak van zijn. We neigen dan snel te denken aan slaappillen om toch wat slaapuren te kunnen pakken. Toch zijn deze niet echt goed voor je. Er bestaan echter ook middelen die je rustiger maken, die je gewoon bij de drogist kunt kopen. Zo kun je bijvoorbeeld proberen of CBD-olie of Valdispert voor jou werkt. Laat je vooraf wel goed informeren of lees de bijsluiter voor gebruik.

3. Lekker bed

We hebben al vaak gehoord dat mensen die een slechte nachtrust hadden, deze hebben verbeterd door het kopen van een nieuw bed. Als jouw bed, matras, kussen of deken niet echt comfortabel is, dan zal dit zeker je slaapkwaliteit benvloeden. Een dekbed of kussen zijn snel vervangen, een matras is net wat prijziger. Wat je eerst zou kunnen proberen als je niet tevreden bent over je matras is een extra dunner matras erop te kopen, zodat je een beetje een boxspring effect krijgt. Kijk bijvoorbeeld eens naar een topdekmatras van Matrasaanhuis.nl of laat je informeren in een plaatselijke beddenzaak.

4. Vast ritme

Heel belangrijk (maar niet altijd even makkelijk!) is het aanhouden van een vast slaapritme. Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar en uit bed. Hierdoor gaat je lichaam op een gegeven moment wennen aan de structuur, waardoor je beter in slaap kunt komen. Dit houdt ook in dat je overdag niet mag compenseren met een middagdutje of ’s avonds voor de tv in slaap mag vallen, hierdoor wordt je ritme weer verstoord.

5. Eten en drinken

Houd rekening met hetgeen dat je eet en drinkt. Zo is het beter om vanaf de middag geen koffie, cola of cafene houdende thee te drinken. Probeer ook eens een tijdje minder zwaar te eten ’s avonds en na het avondeten geen suiker meer tot je te nemen. Het kan zeker invloed hebben en het is zeker de moeite waard om te testen wat voor jou goed werkt. Succes!

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen

Zoek jij nieuwe vriendinnen bij jou in de buurt?