5 gezonde tussendoortjes

Fruit & groente

Het is voor de hand liggend om fruit en groente te benoemen als gezond tussendoortje, maar het is n van de makkelijkste dingen! En er zijn zo onwijs veel fruit- en groentesoorten dat je bijna niet kunt zeggen dat je helemaal niets lust. Zorg dat je voldoende in huis hebt en varieer hier ook mee. Een appel, banaan of mandarijn zijn gemakkelijk om mee te nemen. Ook kun je kiezen voor worteltjes, paprika en kleine tomaatjes. Er is genoeg keuze en hiermee weet je zeker dat je goed zit.

Noten

Er zijn op internet genoeg artikelen te vinden over gezonde tussendoortjes, maar soms is het echt even fijn om dit weer eens door te lezen. Wanneer je een hoop ‘foute’ dingen schrapt van je lijstje, moet je wel op zoek naar ‘goede’ dingen. Noten worden in heel veel lijstjes genoemd, omdat velen gezonde vetten bevatten. Daarnaast vullen de meeste noten ook enorm, na een handje walnoten heb je wel weer even genoeg gehad! Kijk gewoon eens welke noten jij lekker vindt en eet ze als je honger begint te krijgen.

Smoothie

De laatste tijd word je bijna dood gegooid met smoothie recepten, je vindt ze tegenwoordig overal. In principe is het ook niet moeilijk om te maken, je moet er alleen even tijd voor vrij maken. Het is ook een kwestie van proberen, want vind jij een smoothie met spinazie wel lekker? Ga gewoon eens op zoektocht naar recepten die je lekker lijken en probeer het zo af en toe eens. Smoothies zijn ideaal om vooraf al te maken, vervolgens neem je ze gemakkelijk met je mee!

Rijstwafel of muesli reep

Een rijstwafel is simpel, er zit vaak ook niet zoveel in, maar dat is natuurlijk ook wel een voordeel. Als je gewoon zit hebt om lekker even te knabbelen, pak dan als tussendoortje een rijstwafel. Je kunt deze natuurlijk ook beleggen met een plakje kaas. Wat betreft muesli repen moet je wel even oppassen, de meeste muesli repen uit de supermarkt zitten vol met suikers. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om ze zelf te maken, dan weet je tenminste wat er in zit! Op internet vind je genoeg leuke en simpele recepten voor het maken van je eigen muesli repen. En mocht je hier geen zin in hebben, kijk dan eens naar de repen van Zonnatura.

Chocolade

Wanneer je chocolade leest denk je waarschijnlijk niet meteen aan iets gezonds. Vooral witte chocolade en melk chocolade zijn niet zo gezond. Wanneer je op de ingredintenlijst kijkt, is het eerste ingredint vaak suiker in plaats van cacao. Pure chocolade kan ‘gezond’ zijn, indien het minimaal 72 % cacao bevat. En dan kun je het beste ook nog kijken naar wat voor soort suiker er in zit. Het merk Vivani heeft bijvoorbeeld chocoladerepen met kokosbloesemsuiker, dat is toch net weer wat beter!

Ook hierbij geldt natuurlijk dat je er niet teveel van moet pakken, maar soms mag je jezelf best trakteren op iets lekkers. Indien je gewend bent om melk chocolade te eten, dan zullen hele pure repen je in het begin niet smaken. Probeer te wennen aan deze hoge cacao percentages door het telkens weer een beetje op te bouwen.

Dit blog is geschreven door Marille van www.thegreenguide.nl (@thegreenguidenl op social media), waar zij schrijft over natuurlijke & dierproefvrije beauty, eerlijke & duurzame kleding, minimalisme, veganisme, duurzaamheid, gezondheid, mindfulness, spiritualiteit en reizen!

Over de schrijver
Hoi ik ben Lize en ik ben het gezicht achter VriendinnenOnline. Het concept is opgezet voor vrouwen om laagdrempelig nieuwe vriendinnen te leren kennen. Ik schrijf en spreek veel over het onderwerp ‘vriendschappen’, een prachtig thema dat ik graag onder de aandacht breng!
Reactie plaatsen